mandag 19. mars 2012

FAEN I HELVETE!



Gamle, bibelske karakterers navn er stemplet som tabuord i vårt vokabulær, begrunnet med helkristne prinsipper. Men lever vi ikke i et samfunn med ytringsfrihet, uten relgionsspesefike normer?

Jeg fikk nylig tilbakemelding på en skoleforestilling jeg og en kollega * spilte for ikke så lenge siden. Tilbakemeldingene var jevnt over positive, det eneste som noen, både lærere og elever pekte på, var språkbruken vår. Omlag 15% av denne forestillingens dialog går på improvisasjon, og flere steder kom vi, eller jeg,i skade for å gjøre meg skyldig i munnvask. Jeg sa faen, jævlig, og kanskje jeg tilogmed sa helvete. Det skulle jeg ikke ha gjort, fikk jeg høre.Hvorfor det? Uten å nærme meg klisjeen med at "det er ingenting imot hva disse barna (6,7 klasse) ser på tv og alt det der, la meg heller se nærmere på de såkalte banneordene,som ikke er annet enn offentlig godkjente tabubelagte, bibelske benevnelser. De er bare karakterer i en gammel og kjent fortelling (bibelen) De kristne verdiene er det eneste som retterdiggjør indroktrineringen av dem som tabuord.

Faen, ifra fanden, altså djevelen, derav også uttryket djevelsk, altså jævlig. Samme gjelder også uttrykkene dæven,og fankern. Helvete trenger ingen videre forklaring. Poenget er at det ikke er lov å si dem. De djevelske ordene er forbudt, mens de gudsbetegnende ordene går over en lav sko. Jøss betyr Jesus, og jøss slenges rundt av både gud og hvermann som om det skulle ha vært et "heigårdetbra", samtidig som Djezus og Gudameg passerer uten problemer. Ingen vil heller slå nevneverdig hardt ned på et herregud, med mindre man befinner seg på St.Petersplassen på 1. Nyttårsdag.

De djevelske ordene derimot blir slått anstrengende hardere ned på i oppdragende øyemed. Det er ikke lov å si disse ordene,det sier gutten min at lærerne sier, det har han lært på skolen. Skolen, som i likhet med alle de andre skolene i Norge smykker seg med å ha omgjort KRL til RL. Denne helomvendingen er nødt til å ses som en mindrestilling av kristendommen i skolegangen, og burde ikke det også gjelde å mindrestille de kristne prinsipper? Såvidt jeg vet synger de ikke åh du som metter liten fugl lenger, men kua mi jeg takker deg. (Asiatisk religion på vei inn?)

Så:

Ja, vi betaler skatt til bygg og vedlikehold av kirken, vi har en statskirke man automatisk blir meldt inn i, vi har hatt en prest som statsminister som en av de få landene i verden, men alikevel, disse banneordene, hvorfor er de tabu i vårt enestående, frie samfunn? Er vi redde for dommedag, eller frykter represalier fra vår gamle søndagsskoleleder i skjærsilden?
Det hadde om ikke annet vært en god forklaring på hvorfor mange unge idag heller tyr til anatomisk korrekte kraftuttrykk i et knipetak.

Etter min mening er det mange ganger verre å gjøre en kvinnes underliv til uttrykk for sinne og aggresjon enn å påkalle satan selv.

Når alt kommer til alt, er ikke det 20 århundret hans?


P.s

Bibelen er verdens mest kjøpte bok. Det er fra den våre kraftuttryk kommer fra.
Om vi idag uttrykker oss med de negativt omtalte personene/ elementene i bibelen, kommer vi om hundre år til å bruke de negative elemtene i dagens populære litteratur?
Det er ingen tvil om at dagens Norske samfunns mest populære lektyre er kokebøker. Greit nok. I 2098 kommer alle til å rope "pokkers papp-pizza" og " fakertens ferdigmat" når de får et strykejern på stortåa.


*Henrik B.L. Is til Olje.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar