mandag 23. april 2012

Berlinturen:Rapport!

Denne bloggen vil uten problemer avsløre flere reisedagbøker fra tidligere av. Scroll litt bakover og du vil se flere innlegg med  både Taiwan, Amsterdam og Rogland. Men sist Lørdag kom jeg tilbake fra Berlin, og rapporterer litt hulter til bulter til glede og forvirring.  Denne turen var forøvrig en tre års kjærste jubileum gave til min søster og hennes kjære, og de var  naturlig nok mine tyske frender her nede.  Her er noen linjer jeg skrev på verandaen første morgenen, mens resten av selskapet sov: "Dagen i går var todelt. Del èn bestod i å reise ned hit med en rekke transportmidler. Bil, ferge, taxi, fly, tbane og til sist taxi igjen.Det hele foreløp uten nevneverdige problemer av alvorlig sort, dette uten tvil grunnet et godt reiseteam og godt samarbeid innad i teamet. Riktignok forekom enkelte skjønnhetsfeil, som at vi ble sittende for lenge på ferga og snakke, og derav mistet de oppstilte taxiene på utsiden. Etter en frisk spasertur med kofferter gjennom mosseregnet var derimot brøleren glemt, og da vi ankom Rygge var alt i sin skjønneste orden. Flyturen gikk fort, men da vi ankom Berlin begynte opptøyene innad i gruppa å ulme. Transportansvarlig fikk sparken da han sendte oss i feil retning på tbanen. Reiselederen ble styrtet fordi han krøllet papirene, og kassereren ( innehaver av matstipendet fra far) truet med håndfast prinsippføring, om vi kom til å rebellere etterhvert, som for eksempel å forlange både drikke til maten og kaffe etterpå. Utsiktene til revolusjon var skummelt nærliggende. Allikevel, vi fant frem til leiligheten vi skulle leie, og da alle fikk satt fra seg koffertene og vi lokaliserte en nærliggende restaurant spanderte forhenværende transportansvarlig øl på selskapet, og tilliten var gjenopprettet. Resten av dagen besto i å som ønsket, tusle rundt i strøket, kjøpe tegneutstyr og tatoveringstime, senere mat og mere øl, og et kart . Strøket vi bor i er en slags tysk versjon av Grunerløkka, og er både sentralt, intressant og ikke i overkant sydende. Bortsett fra en gjenommgående kritikk for å bruke det allerede mye omtalte  matbudsjettet på en grønn wackelpudding under den livlige handleturen på kjøpesenteret med promille, et ferskt mysterium med hvem som dunker i veggen, og en uheldig episode der en av oss gikk hardt på do uten hensyn til resten av selskapet var vi alle skjønt enige om at Berlinturen hadde fått en fin start." Oppsummering følger. Neste dag bar preg av museum, og var nok den mest innholdsrike av alle dagene våre kvanitativt sett. Vi starta dagen med å gå på det berømte Jødemuseet, og fortsatte til det noe skuffende checkpoint charlie. Via en våt, og til tider strabasiøs jakt på 38 film til Annas kamera fant vi det lille stasimuseet, en diger luftballong, gamle veteranbiler til utlån, opptil flere pils og kaffe,  regn, og til slutt, Berlinmuren med påfølgende utstilling. Anna og Sindre dro inn på et arkitektonisk museum, men Tobias meldte pass. Noe mør i beina fant jeg veien til en kafè der jeg brukte en halvtime på å bestille en kaffe, og to minutter på å drikke den. Påfølgende røyk batteriet på mobilen, og jeg gikk tilbake til museumet, og leste om japansk hagekultur i en bok i bokbutikken før jeg igjen ble gjenforent med mine venner. Vi dro tilbake til området vårt rundt Alexander Platz, der jeg hadde en tatoveringstime å rekke. Det er vondt å bli tatovert på ryggen, men fin ble den.  Indisk middag med påfølgende planer om å ta byen med storm fulgte, men da vi kom hjem til leiligheten var klokka nesten elleve, og vi var ganske knekte alle mann (og kvinner), så byturen ble satt foreløpig på vent. Det ble den imidlertidig ikke neste dag, da vi fant en gammel kjenning fra b.la Porsgrunn. Dette med nok en innholdsrik dag i magen, men noe friskere i formen var vi alle sammen. Og å vinne fire euro på en spilleautomat man har lagt to euro på er sensasjonellt. At seiersdansen fortjente oppsikten den vekte er vi sterkt uenig i, for å si som transportansvarlig sa "is it really that funny?"  Videre i løpet av Berlinturen rakk vi å se stasimuseet, gå opp i det høye roterende tårnet, gå til to stengte museer, tatt en masse bilder, spist, drukket, krølla kart og fekta med armene i talløse tbanestasjoner (som foreløpig var under ombygging og et eneste rør) Vært på jobbintervju, tatt en hel rekke bilder i fotoautomater,  tatt feil tog, tatt riktig tog, funnet frem og ikke funnet frem. Hjemturen bar preg av snubling i kofferter og en viss matthet, men vi kom oss da hjem til sist. Matbudsjettet holdt akuratt, Tobias ble avslørt på å basere noen av sine turønsker på en fersk Rocky stripe, at en av våre kofferter heter asaklitt var åpenbart rasende festlig, og å sove på flyet er ikke noe problem så lenge ikke noen av de andre ler høyt like ved siden av. Jeg takker Anna og Sindre for en fin tur, og lover å legge ut facebookbildene snart. T